Innholdsmarkedsføring

Innholdsmarkedsføring eller content marketing som det også heter, handler om å påvirke uten å selge. I praksis handler det om å lage stoff som fremstår som redaksjonelt, og ikke reklame.

Leseren skal sitte igjen med en positiv opplevelse. Leseren kan for eksempel få nyheter, lære noe, bli underholdt eller inspirert. Alle blir ikke kunde i første omgang, men det vil bygge merkevare og en blir lettere å huske og foretrekke til senere.

Fordelen med innholdsmarkedsføring er at det er mye enklere å be om noe tilbake; en "like" på sosiale medier, en kommentar, epost-adresse, påmelding, trafikk på nettsiden, kjøp, osv.

Litt forenklet handler det altså om å påvirke uten å selge.

Effekten av innholdsmarkedsføring er:

  • merkevarebygging og anerkjennelse
  • kundelojalitet
  • synlighet i søkemotorer gir økt trafikk på nettside og sosiale medier
  • relevant informasjon for å gjøre fremtidige kampanjer mer målrettet
  • informasjon ut over standard produkt eller tjeneste, dvs tilby en merverdi for ditt firma.
  • nye kunder og økt salg - vi velger leverandører vi kjenner og liker framfor andre

 

Hvordan:

Vi kombinerer to av de mest foretrukne og effektive måter for markedsføring i dagens digitale verden: Sosiale media kombinert med redaksjonell markedsføring.

Måten vi gjør det på er å lage tekst/bilder/video som spres mot deres definerte kundegruppe på sosiale medier og andre media tilpasset deres målgruppe.

Finn de rette øyeblikkene og tidspunktene (utviding, store kontrakter/prosjekter, nytt produkt). Innholdet må så tilpasses forskjellig media, slik som for eksempel fagmedia, blogg, lokal media eller sosiale media.

 

Noen fakta:

  • 74% tror på det en uavhengig 3 part skriver om andre.
  • 16% tror på deg om du skriver at du er best.
  • Harvard Business Review kan dokumentere at 90% av kjøps prosessen starter online.
  • 60% av salget er gjennomført når kunden tar kontakt.

Ønsker du hjelp?

Det er vanskelig å få den ønskede oppmerksomheten om ikke innholdet er rett.  Det er også viktig å gi et godt førsteinntrykk om du skal nå nye kunder.

Vi har journalist som finner den rette vinklingen sammen med dere, og samtidig skriver slik at det fenger leseren og det tilpasses mediet. Samme budskap kan lages med forskjellig innpakning ettersom hvem mottakeren er.

Se alle våre tjenester eller ta kontakt for en uforpliktende prat eller besøk.